Tutoring
Tutoring to metoda opierająca się na relacji dwojga ludzi, w której tutor(ka) pomaga odkrywać silne strony, wyznaczać cele, towarzyszy w osiąganiu tych celów.
Proces tutorski to cykl spotkań prowadzonych według określonej struktury i zasad. Spotkania polegają przede wszystkim na rozmowie, zadawaniu pytań i dobranych formach ćwiczeń. Długa tradycja tej metody osadzona jest w doświadczeniach systemu tutorialnego stosowanego w renomowanych brytyjskich uniwersytetach Oxford i Cambridge. Pierwotnie tutorami byli opiekunowie studentów, którzy dbali o organizację życia na studiach oraz realizację celów założonych przez studenta. Tutoring wykracza jednak poza znane formuły wykładów, laboratoriów czy korepetycji.
Tutoring w IPR
W Indywidualnym Programie Rozwoju realizujemy tutoring rozwojowy. Jego celem jest wsparcie młodego człowieka w realizacji swojego celu z obszaru rozwoju edukacyjnego, osobistego, społecznego lub zawodowego. Tutor(ka), aby w tym pomóc, posługuje się wieloma narzędziami, np. Kołem Życia, ścieżką Vonneguta, tabelą wartości czy strategią Walta Disneya.
Tutor/ka co 2–4 tygodnie odbywa spotkanie z podopiecznym/ą, w miejscu uzgodnionym wcześniej, np. w kawiarni, szkole, domu kultury/domu młodzieżowym, domu podopiecznego/podopiecznej. Spotkania nigdy nie odbywają się w prywatnej przestrzeni tutora/tutorki. Spotkania mogą odbywać się również w formie online, z wykorzystaniem narzędzi do wideokonfrencji.
Liczba godzin sesji w jednym procesie tutorskim wynosi 10 godzin. Jedna sesja trwa od 45 min do 90 min w zależności od przedmiotu/zakresu pracy. Rodzice w ramach regulaminu programu wyrażają zgodę na samodzielny powrót dziecka do domu, jeśli sesja odbywa się stacjonarnie. Tutor nie odprowadza podopiecznego. Również ze względów bezpieczeństwa nie może przewozić go swoim samochodem.
Dobieranie par tutorskich oparte jest głównie na czynniku geograficznym. Wiele zależy od regionu Polski, z którego pochodzi kandydat(ka). Nie przydzielamy uczestnikom wybranego tutora na podstawie prośby lub wniosku.
W uzasadnionych, indywidualnych przypadkach możliwa jest zmiana tutora czy tutorki. Istnieje możliwość, że para tutorska (tutor/ka i podopieczny/a) będą pracować dwie edycje z rzędu, ale tylko w wypadku, gdy będzie taka konieczność.