Trening kompetencji
Wiemy, że jedyną pewną dotyczącą przyszłości jest zmiana.
W trakcie treningów kompetencji skupiamy się na wzmacnianiu zasobów, które są wspierające nie tylko z perspektywy dzisiejszych wyzwań, ale wyzwań dynamicznie zmieniającego się świata. Takimi zasobami dla młodego człowieka mogą być kompetencje przyszłości.
Sercem naszych działań jest skupienie się na kształtowaniu w młodych ludziach kompetencji XXI wieku, takich jak: umiejętność radzenia sobie w trudnych sytuacjach, odporność na stres, krytyczne myślenie i poczucie skuteczności. Prowadzone przez nas badania weryfikują i potwierdzają, że właśnie w tych obszarach zachodzą największe zmiany wśród naszych uczestników i uczestniczek. Wśród kompetencji przyszłości wskazuje się również kreatywność, pomysłowość, współpracę z innymi, aktywne uczenie się czy oddziaływanie społeczne. Wszystkie te kompetencje młodzież ma okazję rozwijać w czasie weekendowych treningów.
POCZUCIE SKUTECZNOŚCI
Poczucie skuteczności to przekonanie o własnej zdolności do podejmowania działań, radzenia sobie z problemami oraz realizacji postawionych celów. Wyższe poczucie własnej skuteczności zwiększa motywację do działania i wiąże się z lepszymi osiągnięciami. (Juczyński, 2012).
- W trakcie treningów kompetencji umacniamy młodych ludzi w przekonaniu o własnej sprawczości, o tym, że mają wpływ na własny rozwój oraz inicjowanie pozytywnych zmian w sobie i wokół siebie.
Kreatywność
Kreatywność może być rozumiana jako spontaniczna tendencja do poszukiwania nowości, do eksploracji i nieszablonowego myślenia.
- Podczas treningów kompetencji tworzymy przestrzeń dla uczestników i uczestniczek na wyrażanie siebie i proponowanie własnych rozwiązań. Okazją do tego są warsztaty z rozwiązywania sytuacji problemowych, tworzenie map myśli czy festiwal rozwoju.
KRYTYCZNE I SAMODZIELNE MYŚLENIE
W czasach przeciążenia informacyjnego krytyczne myślenie, czyli racjonalny sposób podejścia do rzeczywistości, staje się jedną z kluczowych kompetencji. Jej wzmocnieniu służy praktyka dobrych nawyków umysłu takich jak otwartość na różne perspektywy, zadawanie pytań i pielęgnowanie w sobie ciekawości świata i drugiego człowieka (DiYanni, 2016).
- Weekendowe treningi umożliwiają młodzieży dzielenie się doświadczeniem i własnymi poglądami w atmosferze szacunku i akceptacji. Zapraszamy również uczestników do licznych dyskusji, tworzenia map pytań czy spojrzenia na ten sam problem z kilku różnych perspektyw.
WSPÓŁPRACA W GRUPIE
Współpraca w zespole pomaga efektywniej osiągać zamierzone cele. Wspierająca jest przy tym komunikacja oparta na szczerości i otwartości.
- W trakcie treningów kompetencji zapraszamy młodzież do różnych zadań grupowych takich jak gry terenowe czy LARPy. Uczestnicy biorą również udział w zajęciach Team Building czy warsztatach z wykorzystaniem metody World Café.
BUDOWANIE RELACJI
Wspieranie kompetencji społecznych związanych z budowaniem relacji jest szczególnie ważne w kontekście szybkich zmian technologicznych i cyfrowych. Umiejętność nawiązywania głębokich relacji pomaga w zachowaniu zdrowej równowagi, wspiera dobrostan psychiczny i zapobiega izolacji społecznej. Jest również fundamentem dla budowania silnych, wspierających się społeczności.
- Weekendowe treningi kompetencji są czasem spotkania. Czasem budowania pozytywnych relacji rówieśniczych, inspiracji i wytchnienia. Chcemy nie tylko pokazywać młodym ludziom możliwości rozwoju, ale też to jak mogą świadomie zarządzać sobą w czasie z uwzględnieniem odpoczynku. Na treningach spotykamy się na IPR Cafe, by zadbać o relacje i odpocząć.
SAMOŚWIADOMOŚĆ
Treningi kompetencji to przestrzeń do odkrywania i wzmacniania wewnętrznych zasobów. Zależy nam, aby młodzież biorąca udział w programie stawała się świadoma własnego potencjału, budowała pewność siebie i potrafiła wykorzystywać nabyte kompetencje do rozwijania siebie i ulepszania swojego otoczenia.
- Zachęcamy do próbowania i uczenia się poprzez doświadczenie zgodnie z cyklem Kolba. Zajęcia opierają się przede wszystkim na metodach warsztatowych i zasadzie dobrowolności. Oznacza to, że każdy angażuje się w takim stopniu na jaki aktualnie ma gotowość. Wierzymy, że motywacja wewnętrzna rodzi się z autonomii, chęci rozwijania kompetencji i poczucia przynależności oraz relacji z innymi, a nie z przymusu (Deci, Ryan 1990; Kasser, Ryan 1996; Ryan i in., 1999; Sheldon i in. 2004).
WSPIERANIE SAMODZIELNOŚCI MŁODYCH LUDZI
W ramach programu wspieramy rozwój samodzielności młodych ludzi poprzez stawianie na bezpośredni kontakt z uczestnikami. Bardzo często rekrutacja do programu i udział w nim to dla młodego człowieka pierwsze doświadczenie rozmowy rekrutacyjnej czy wypełniania dokumentów.
Stwarzamy dla młodzieży przestrzeń, w której mogą uczyć się odpowiedzialności, a także zdobywać kompetencje, które trudno zdobyć inaczej niż poprzez praktykowanie – jak zachować się na rozmowie rekrutacyjnej, jak tworzyć wnioski i jak wypełniać dokumenty.