Budowanie społeczności

W Indywidualnym Programie Rozwoju szczególny nacisk kładziemy na budowanie społeczności rówieśniczej, która wspiera siebie nawzajem i jest źródłem wewnętrznej motywacji młodego człowieka do zdrowia i rozwoju. Tak, by w przyszłości samodzielnie mógł rozwiązywać napotykane trudności. Dajemy młodzieży okazję oraz przestrzeń do regularnego spotykania się, by w bezpiecznych warunkach wymieniać doświadczenia oraz wspólnie z rówieśnikami inspirować do działania.

W Indywidualnym Programie Rozwoju ważne jest dla nas budowanie relacji opartych na wzajemnym szacunku, zaufaniu i świadomości emocji oraz potrzeb stosując komunikację opartą na szczerości. Chcemy w ten sposób wspierać młodzież w zwiększaniu samooceny i poczucia skuteczności.

Podczas weekendowych treningów kompetencji uczestnicy i uczestniczki są podzieleni względem wieku na grupy wychowawcze. Wychowawca w Indywidualnym Programie Rozwoju jest osobą pierwszego kontaktu dla uczestników, czuwa nad procesem grupowym, daje wsparcie i bezpieczeństwo uczestnikom. Dzięki temu młodzi ludzie zawsze mają możliwość zgłosić się do wychowawcy i powiedzieć o swoich potrzebach.

Podczas Programu odbywają się trzy treningi weekendowe dla uczestników i uczestniczek oraz kadry tutorskiej. To czas na budowanie wspierającego środowiska rówieśniczego, okazja do poznania swojego tutora/rki, trenerów, koordynatorów i innych osób uczestniczących w Programie, a także zaproszenie do udziału w warsztatach edukacyjnych i panelach tematycznych. Dla uczestników/czek ogromną wartością jest możliwość tworzenia nowych przyjaźni. Społeczność IPR ma na celu umocnienie motywacji do rozwoju i jest przestrzenią do dzielenia się doświadczeniami.

Oprócz licznych warsztatów i prelekcji, każdy trening realizuje cele szczegółowe:

Zawiązanie społeczności, integracja, poznanie tutora.
Podtrzymanie motywacji do uczestnictwa w programie, przestrzeń na wzajemną inspirację, wymianę doświadczeń związanych z tutoringiem i udziałem w programie.
Świętowanie, podsumowanie procesów rozwojowych, wzmocnienie zasobów uczestników i zachęcenie do dalszego rozwoju.

Na każdym treningu kompetencji tworzymy razem z młodzieżą i tutorami kontrakt, obowiązujący wszystkich w równym stopniu. Punkty kontraktu są wprowadzane i omawiane wspólnie. Dzięki temu każda osoba uczestnicząca w projekcie zna zasady funkcjonowania w społeczności projektowej, zobowiązuje się do ich przestrzegania i zawsze może się do nich odwołać.

Stwarzamy dla uczestników i uczestniczek miejsce sprzyjające bezpiecznym relacjom. Prowadzimy zajęcia w formie warsztatowej, przy użyciu możliwie najróżniejszych form poznawczych. Bazujemy na zasadzie dobrowolności – każdy uczestnik/czka może zaangażować się na tyle na ile potrafi i chce. Motywujemy do podejmowania wyzwań.

Istnieją dwie podstawowe zasady, na których opieramy Indywidualny Program Rozwoju:

  • Szanujemy siebie i innych – czyli dbamy o bezpieczeństwo, akceptujemy to, że się różnimy, jesteśmy uważni na siebie i swoje potrzeby, uczymy się doceniać siebie i innych.
  • Zaangażowanie jest dla nas ważniejsze niż efekt – jesteśmy otwarci na inspirację, wspieramy siebie nawzajem. Błędy są dla nas równie ważne, jak sukcesy. Jesteśmy ambitni, stawiamy sobie wyzwania.

Dzięki tym dwóm zasadom tworzymy
bezpieczną przestrzeń do uczenia się i rozwoju.

KOMUNIKACJA OPARTA NA SZCZEROŚCI

Fundamentem naszej pracy jest budowanie relacji opartej na wzajemnym szacunku, zaufaniu i świadomości emocji oraz potrzeb stosując komunikację opartą na szczerości.

Podczas treningów kompetencji w programie zapoznajemy uczestników z zasadami komunikacji opartej na szczerości. Uczestnicy dzięki udziałowi w warsztatach i prelekcjach mogą dowiedzieć się i nauczyć, w jaki sposób komunikować się z innymi poprzez język potrzeb.

Młodzież dowiaduje się, jak tworzyć skuteczne komunikaty. Dzięki temu:

  • Uczy się mówić o faktach – bez ich oceniania.
  • Uczy się nazywać swoje emocje związane z daną sytuacją.
  • Uczy się formułować swoje potrzeby.
  • Uczy się prosić asertywnie o uszanowanie potrzeb.